Les grans protagonistes del modernisme
![](https://www.dissenyhub.barcelona/sites/default/files/styles/exhibition_field_thumb/public/exhibition_field/cgex003bis2.jpg?itok=rpvIO2Uz)
Llinda de porta. Antoni Gaudí i Cornet. Barcelona, 1906. Comodat Càtedra Gaudí CGEX 003. Fotografia: Estudi Rafael Vargas
![](https://www.dissenyhub.barcelona/sites/default/files/styles/exhibition_field_thumb/public/exhibition_field/mcb_155017bis1.jpg?itok=d0Y-46gL)
Gerra dels Quatre Gats. Fayans Català (productor). Sabadell, 1897. MCB 155.017. Fotografia: Guillem Fernández-Huerta.
![](https://www.dissenyhub.barcelona/sites/default/files/styles/exhibition_field_thumb/public/exhibition/mdb_1328.jpg?itok=S9mN9oji)
Aplic. Autor: Lluís Domènech i Montaner. Vers 1907. MDB 1.328. Fotografia: Estudio Rafael Vargas
El modernisme es va fer realitat a les arts decoratives i aplicades, enteses en el seu doble sentit, com a objecte ornamental o aplicades a l’arquitectura. De la mateixa manera que en altres països, com la Gran Bretanya, es recuperaven les antigues tècniques artesanals. Però a Catalunya aquest procés no es va es fer rebutjant els objectes manufacturats a fi de visibilitzar els valors autòctons tenyits d’esperit cosmopolita. Per això les indústries subsidiàries de la construcció i totes les especialitzades en productes ornamentals treballaren a fons per la renovació dels seus dissenys, sovint amb la participación de dibuixants i arquitectes de prestigi.
Les indústries artístiques van tenir un desenvolupament espectacular. Es pot parlar de formes mixtes de fabricació amb productes industrials acabats de forma manual o productes artesanals distribuïts per un sistema comercial modern. Com a conseqüència, hi ha també una valoració dels productes estandarditzats sense detriment de la consideració que té la peça única.