Matèria Digital

Butaca Hortensia. Andrés Reisinger (artista digital) i Júlia Esqué (disseny). Barcelona, 2019. Préstec Reisinger Studio. Foto: @Reisinger Studio
La fusió entre el món físic i el digital està transformant la nostra realitat, desdibuixant fronteres i ampliant les possibilitats del disseny. Escenaris i dissenys visionaris ara es poden materialitzar gràcies a eines com la fabricació digital, que democratitza la producció d’objectes. Tecnologies com el modelatge 3D i la intel·ligència artificial converteixen, amb facilitat, idees en realitats tangibles, mentre que els videojocs emergeixen com un mitjà narratiu i espacial que amplia la nostra capacitat d’imaginar i experimentar.
Alhora, la producció massiva de dades, facilitada per tecnologies mòbils, converteix les nostres accions quotidianes en fonts d’informació valuoses. Aquestes dades són essencials per planificar ciutats i noves cartografies digitals que revelen aspectes invisibles de la vida urbana.
Aquesta revolució digital no està exempta d’impacte. La indústria tecnològica consumeix el 10% de l’electricitat mundial i genera gairebé el 4 % de les emissions globals de CO2, la qual cosa revela un alt cost mediambiental. En aquest context, dissenyar en la intersecció d’allò físic i allò digital ens desafia a imaginar noves possibilitats, alhora que ens convida a reflexionar críticament sobre l’impacte material de les nostres tecnologies i a buscar alternatives més sostenibles.