Fons Antoni Bonamusa
Dates
1960 / 2005
Volum
3 caixes d’arxiu
Productor
Antoni Bonamusa Homs (Barcelona, 1929-2007) va ser un interiorista i dissenyador industrial català, reconegut pels seus projectes en espais públics de grans dimensions.
Les primeres incursions en el món del disseny es produeixen l’any 1943, quan comença a treballar a l’estudi Alarma realitzant feines d’interiorisme i escenografia. El 1951, amb l’aparellador Ramon Tomàs, funda l’estudi Bonamusa-Tomás, dedicat principalment a l’arquitectura, el disseny industrial i l’interiorisme.
Va participar en projectes nacionals i internacionals d’interiorisme d’oficines, hotels, entitats bancàries, hospitals, etcètera. És a la dècada dels anys 60, a partir d’una primera col·laboració amb el Grup Balañá realitzant l’interiorisme del cine Novedades, que Antoni Bonamusa esdevé l’interiorista i decorador d’una gran part dels cinemes de Barcelona creant un estil propi, testimoni del gust d’aquells anys.
De l’interiorisme en cinemes cal destacar el disseny de seients per a sales d’espectacles i auditoris que el van dur a una llarga col·laboració amb l’empresa Figueras Seating Europe SL (aleshores Industrias Figueras).
En el camp del disseny industrial, Antoni Bonamusa fou el creador d’una gran quantitat d’objectes relacionats amb l’habitatge i els equipaments comercials, com ara llums butaques, penjadors, papereres, cendrers, etcètera. Va col·laborar, com a assessor i dissenyador, amb empreses com El Ciervo Industrial, Vilagrasa SA, Industrias Figueras, AG, Biosca y Botey, Sistemas A.F. o Tramo
L’any 1970 va fundar el Grup Bonamusa juntament amb Joan Pinell i Ramón Castells, col·laboradors habituals. L’estudi va treballar principalment el disseny d’elements d’interiorisme i arquitectura (llums, mampares, mobles, manetes i tiradors, accessoris de bany, etc.).
Els productes d’Antoni Bonamusa han estat seleccionats i guardonats diverses vegades amb premis Delta de l’ADI-FAD, institució de la qual fou membre de la junta i vicepresident (1968-1969). Entre els seus dissenys cal destacar el tamboret Cúbica (1965), la cadira Amèlia (1967), el cendrer Delta (premi Delta de Plata l’any 1966), el llum 2030 (1969) i el cendrer paperera Drac (1994).
Bibliografia
- Giralt-Miracle, D. (1974). Antonio Bonamusa Homs. Hogares modernos: la revista de la decoración, el mueble y la arquitectura., 90, p. 73-80.
- Rabat i Ribes, Esperança. Plural design. [Spain]: Asociación de Disenādores Profesionales, 1989, p. 44-45. ISBN 84-7628-063-7.
- ADIFAD 1975 : Agrupación de Diseño Industrial del FAD : guía de Asociados. Barcelona : la Entidad, DL 1975, p. 46-47.
Contingut
El fons conté plànols i dibuixos de productes, principalment llums, i fotografies de projectes d’interiorisme de bancs i caixes, locals comercials i cinemes. També conté alguns catàlegs de productes d’empreses amb les qual va col•laborar.
Sistema d'organització
El fons s'organitza segons la següent classificació:
- Disseny de producte
- Mobles
- Il·luminació
- Equipament
- Instruments
- Interiorisme
- Habitatges
- Espais administratius
- Espais comercials
- Espais d’oci i restauració
- Edificis d’espectacles
- Edificis de serveis socials
- Disseny d’espais expositius
Accés
Lliure accés, segons els termes establerts en la normativa d'accés del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb possibles excepcions derivades o relacionades amb l’estat de conservació, d’acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o de l’existència de dades protegides per la legislació vigent.