Hàbitats i Contra-hàbitats. “Italy: The New Domestic Landscape”, MoMA 1972

Temporal
-

La segona exposició temporal del LABORATORI DE FABRICACIÓ, Hàbitats i Contra-hàbitats, reuneix per primer cop des de 1972 les pel·lícules originals realitzades pels dissenyadors que van participar en Italy: The New Domestic Landscape, la cèlebre mostra original del MoMA, comissariada per Emilio Ambasz.

La mostra Hàbitats i Contra-hàbitats. “Italy: The New Domestic Landscape”, MoMA 1972 va ser presentada per primer cop l’any 2009 a la galeria Arthur Ross de la Graduate School of Architecture, Planning and Preservation (GSAPP) de Columbia University (Nova York). Amb la presentació de projectes de Mario Bellini, Alberto Rosselli, Zanuso/Sapper, Joe Colombo, Gae Aulenti, Ettore Sottsass Jr., Gaetano Pesce, Archizoom, Superstudio, Ugo La Pietra, Gruppo Strum i 9999, Hàbitats i Contra-hàbitats aplega per primera vegada en gairebé quaranta anys aquelles pel·lícules originals que els dissenyadors participants van realitzar per la mostra del MoMA.

L’exposició de 1972, Italy: The New Domestic Landscape, presentava una selecció d’obres, teories i contextos històrics d’aquests dotze estudis de dissenyadors i arquitectes italians dels seixanta i principis dels setanta, el moment més àlgid del disseny radical italià. Precisament en aquella època, Itàlia era reconeguda mundialment pel seu enfocament experimental en el camp de l’arquitectura i el disseny. A més, l’exposició va servir per enllaçar dues generacions, des d’Alberto Rosselli, en representació de la “vella escola”, fins a grups o figures emergents com 9999, Ettore Sottsass Jr., Gruppo Strum i Superstudio.

La rellevància històrica i la importància actual d’Italy: The New Domestic Landscape deriva de la forma en què l’exposició abordava i reconsiderava les possibilitats visionàries del disseny i l’arquitectura: domèstiques pel que fa l’escala; urbanes en el seu context; i potencialment revolucionàries en la pràctica social i política. Sota el programa expositiu “hábitats”, els objectes es convertien en agents de transformació espacial i social.

Des d’aquest punt de vista, l’exposició torna a plantejar aquestes estratègies mediàtiques i ambientals i el seu potencial per repensar les fronteres de l’arquitectura, els espais domèstics, les seves condicions i els seus territoris. Les pel·lícules i els projectes multimèdia que es van presentar a l’exposició del MoMA –de valor artístic i experimental inqüestionable–, i recuperades per a l’ocasió, contribueixen a evidenciar la mutabilitat i el ventall ampli de possibilitats transformadores.

Crèdits

Organització i producció: GSAPP, Columbia University i Museu del Disseny de Barcelona (antic DHUB-Disseny Hub Barcelona)
Coordinació de contiguts: Carlos Ipser
Coordinació europea: Viapiranesi Srl
Coordinació Museu: Anna Buti, Esperança Codina
Disseny original de l'exposició: Mark Wasiuta
Adaptació del disseny i producció de l’exposició: Emiliana Design Studio
Disseny Gràfic: Mucho
Còpies fotogràfiques (Arxius CSAC): Laboratori Còpia
Textos: Mark Wasiuta, Luca Molinari, Peter Lang
Traduccions i correccions: Glòria Bohigas, Graham Thomson
Transport: Gondrand S.p.A.
Assegurances: Axa Art, MARSH, S.A.

La tipografia dissenyada per l'estudi Mucho per aquesta exposició va ser guardonada amb el premi Grand Laus 2011 en Disseny Gràfic. 

 

Comissari/a

Mark Wasiuta, Luca Molinari, Peter Lang

Dates

-

Àmbits de l'exposició

Activitats relacionades

Catàleg

+Info

Vídeos

Ajuntament de Barcelona