1930–1960

Conjunt de brusa i faldilla. Col·lecció L'infinit, de Marina Pujadas. Barcelona, 2012. Brusa d'organça de seda i faldilla de mikado de polièster. Donació Marina Pujadas, 2014.

Vestit. Pedro Rodríguez. Barcelona. 1940. Ras de seda brodat amb lluentons. Donació Pedro Rodríguez, 1986. MTIB 146.160

Vestit. Pedro Rodríguez (1895–1990). Barcelona. 1949. Ras de seda (ras duquessa), brodat d’estràs, granadura de nacre i vidre, flor de tafetà de cotó. Etiqueta: «Pedro Rodríguez / MADRID / BARCELONA / S. SEBASTIÁN. Donació Hilda Bencomo, 2007. MTIB 3.269/07.

Vestit abric. Col·lecció primavera i estiu 1955. Cristóbal Balenciaga (1895 & 1972). Barcelona. 1955. Fai de seda. Etiqueta: EISA. Donació Sra. Carmen Mateu de Suqué, 1977. MTIB 104.656

Vestit. Santa Eulalia. Barcelona. 1955. Ras estampat de seda. Donació Maria Teresa Lacambra, 2008. MTIB 3.557/08.

Vestit. Cristóbal Balenciaga (1895–1972). Col·lecció tardor-hivern 1958-1959. París. 1958. Tul de cotó i ras d'acetat de doble cara, brodat en seda i lluentons. Etiqueta: Balenciaga Avenue Georges V. París. onació Asociación Española de Productoras de Fibras Químicas, Sra. Bricard, 1981. MTIB 109.929
Alta costura. La silueta artificial
La indumentària dels anys de la Guerra Civil i de la Segona Guerra Mundial reflecteix el clima ombrívol, la precarietat econòmica i el conservadorisme a Europa.
Els vestits evolucionen des de les peces fluïdes de la dècada de 1930 fins a la moda austera dels anys 1940 —amb influència dels uniformes militars— i posteriorment a la silueta de rellotge de sorra que destaca els símbols de la feminitat.
De dia es mantenen els vestits curts, mentre que de nit i de festa tornen els vestits llargs. Als anys 1950 la roba interior remarca la forma dels pits en punxa i dels malucs.
Els homes duen vestits de tres peces amb barret.