Fons André Ricard
Dates
1951 - 2015
Volum
6 arxivadors, 5 àlbums (documents textuals i imatges)
Productor
Accés a la consulta del catàleg:
https://arxius.museudeldisseny.cat/fons-andre-ricard
André Ricard (Barcelona, 1929) està considerat un dels pioners del disseny industrial al nostre país. De formació autodidacte, des dels anys 50 es va interessar pel disseny i va entrar en contacte amb professionals de la talla de Raymond Loewy, demostrant ja des de l’inici de la seva carrera una vocació internacional.
Per a Ricard el disseny s’associa amb la millora de la qualitat de vida i té un valor social i cultural fonamental. Els seus projectes persegueixen la millora funcional dels objectes, especialment els d’ús quotidià, com ara envasos, vaixelles, llums, petits electrodomèstics, bústies, etc. Durant la seva trajectòria professional ha col·laborat amb empreses com Porcelanas del Bidasoa, Moulinex, Gaggia, Plásticos Tatay, Metalarte, Industrias Marca o BJC. Cal destacar especialment la seva estreta col·laboració des de 1963 amb l’empresa Puig Perfumes, per a la qual ha dissenyat gran quantitat de flascons. En l’àmbit institucional cal remarcar la relació amb el moviment olímpic per el qual ha dissenyat la torxa olímpica Barcelona ’92, el pebeter de la flama olímpica del Musée Olympique de Lausanne o els testimonis de relleu de seu olímpica per a Londres 2012 i Rio de Janeiro 2016.
D’altra banda, el treball d’André Ricard ha estat sempre fruit de la reflexió i de la concepció del disseny vinculada a una ètica de la utilitat que ha volgut transmetre mitjançant publicacions (Diseño ¿Por qué?, Hablando de diseño o La aventura creativa), els nombrosos tallers i classes que ha impartit, com a responsable del departament de disseny de producte de l’escola Eina, des de la seva creació al 1993 fins el 1999, o com a membre de l’Art Center de Vevey, Suïssa.
La seva implicació en la consolidació i promoció del disseny l’ha portat a crear i formar part de nombroses organitzacions. El 1960 va ser un dels fundadors de l’ADI/FAD (Associació de Disseny Industrial del Foment de les Arts i el Disseny) i membre de l’ICSID (International Council of Industrial Design), del que va arribar a ser vicepresident. El 1978 va ser membre fundador i president de l’ADP (Associació de Dissenyadors Professionals), vicepresident de la comissió permanent del BCD (Barcelona Centre de Disseny), membre del Comitè Assessor COOB- Barcelona ’92, assessor de disseny del Comitè Olímpic Internacional i membre fundador i president de Design for the World. És també patró de la Fundació Loewe, membre d’honor de la Reial Acadèmia de les Belles Arts de Sant Jordi i acadèmic de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona.
El seu treball ha estat reconegut nacionalment i internacionalment i, entre d’altres, ha rebut el primer Premio Nacional de Diseño (1987), onze premis Delta ADI/FAD i quatre Eurostars (premi al millor packaging europeu). Així mateix, ha rebut la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya, l’Ordre Olímpica atorgada pel Comitè Olímpic Internacional, la Medalla d’Or al Mèrit Artístic de la Ciutat de Barcelona, i ha estat nomenat Chevalier des Arts et des Lettres i Chevalier de la Légion d’Honneur pel govern francès.
Contingut
El fons comprèn uns 1000 documents, el gruix dels quals està constituït per imatges tant dels productes dissenyats per ell com de les nombroses activitats professionals i acadèmiques en les quals ha participat.
Els fons compta amb plànols i dibuixos, tant en suport paper com digital, de productes diversos, destacant els de la torxa olímpica Barcelona ’92.
La documentació textual està constituïda per la correspondència mantinguda amb Raymond Loewy, informació sobre conferències, seminaris, llibres i exposicions en les quals ha participat o ha estat homenatjat i per nombrosos articles, en els quals es parla de la seva obra o trajectòria professional. També es poden trobar documents textuals i dibuixos de la seva etapa de formació, com por exemple els figurins i propostes per els estands d’una empresa de transports, que poden considerar-se les seves primeres passes en el món del disseny.
L’arxiu conté també una petita part de documentació de caire personal però que està estretament relacionada amb la seva professió, com per exemple la seva participació de casament que va encarregar a Ricard Giralt Miracle o la targeta de l’empresa que va crear en període escolar, on ja s’intuïen els seus interessos pel disseny.
Sistema d'organització
El fons està organitzat segons un quadre de classificació dividit en les següents seccions:
01 Activitat personal i familiar
01.01 Activitat personal
01.02 Activitat familiar
02 Activitat professional
02.01 Disseny de producte
02.02 Disseny gràfic
03 Relacions externes
03.01 Relació amb entitats i persones del sector
03.02 Relació amb entitats acadèmiques
03.03 Relació amb empreses
03.04 Relació amb la societat civil
04 Projecció pública
04.01 Homenatges, commemoracions i distincions
04.02 Premis
04.03 Exposicions
04.04 Participació en actes públics
04.06 Monografies i articles
04.07 Reculls de premsa
04.08 Elements promocionals
05 Producció intel·lectual
05.01 Congressos
05.02 Conferències
05.03 Jornades i tallers
06 Recursos d’informació
Accés
Lliure accés condicionat a la normativa d'accés del Centre de Documentació, amb excepció de la documentació que conté dades protegides per la legislació vigent. L'obra creativa i la documentació gràfica estan sotmeses a la Llei de Propietat Intel·lectual.