Forma i funció en el mobiliari

Carretó de l'Apartament Turnowsky. 1903. Adscrit a Adolf Loos. Col·lecció Hummel, Viena. Foto: Gisela Erlacher

Taula. Al voltant de 1900. Utilitzada per Adolf Loos / F.O. Schmidt. Col·lecció Hummel, Viena. Foto: Gisela Erlacher

Làmpada de sostre. 1907. Adolf Loos. Col·lecció Hummel, Viena. Foto: Gisela Erlacher
Pel que fa als objectes d’ús quotidià, l’home modern ha d’aprofitar els bons dissenys ja existents fets per l’artesà. L’arquitecte, diu Loos, s’ocupa de l’immoble, mentre que l’artesà s’ocupa dels mobles. Mai no va utilitzar mobles “moderns” i poc útils. Preferia l’estil Chippendale, Hepplewhite, la butaca New Shaped Easy Chair de Hampton & Sons i les cadires de vímet. Emprava cadires Liberty, butaques Biedermeier i sofàs Chesterfield, taules d’influència turca, tamborets egipcis i catifes orientals. Alguns conjunts de mobles constaten el seu eclecticisme de mirada postmoderna.
“Actualment, no només es demana d’una butaca que s’hi pugui descansar bé, sinó que s’hi pugui reposar de pressa. Time is money. Per això, calia que el descans s’especialitzés.”
Adolf Loos
“Hom es deixa maltractar pels mobles d’estil. Es dona cops amb els genolls i es frega amb ornaments allà on acaba l’esquena. De les diferents nanses ornamentades dels nostres atuells, hem obtingut en el transcurs dels últims decennis durícies renaixentistes, barroques i rococós.”
Adolf Loos