Sobre l’origen de la identitat visual del Museu

Corria el mes de novembre de 2013 quan va arrencar el projecte de definició de la identitat visual del Museu del Disseny de Barcelona i del Disseny Hub. Tot un repte per als vencedors del concurs, l’empresa Atlas, que ha treballat també per al Museo Reina Sofía i per a empreses com Camper. Però quin era l’esperit de la nova imatge que el Museu havia d’estrenar l’any 2014?

En un primer cop d’ull, ja podem identificar dos dels principals recursos utilitzats per al projecte: la simplicitat i la línia diagonal. Dos elements que segurament et transportaran directament a la Plaça de les Glòries, que en els darrers anys s’ha consolidat com a nou pol d’atracció cultural i de lleure de la ciutat de Barcelona. En aquell moment, una aposta «moderna i arriscada», segons les paraules d’Astrid Stavro i Pablo Martín, fundadors d’Atlas.

El joc de línies reivindica un altre aspecte simbòlic del projecte: el vincle entre les diferents institucions de disseny allotjades a l’edifici, més enllà del Disseny Hub i el Museu. És el cas del Foment de les Arts i del Disseny (FAD), el Centre de Documentació o el Barcelona Centre de Disseny (BCD), amb qui compartim espais i projectes.

Per acabar, un últim aspecte que ja deus haver pogut identificar en visitar-nos: la flexibilitat i adaptació de la identitat visual a l’arquitectura del museu, des de les escales d’accés fins a les exposicions i la seva museografia, fins i tot en catàlegs i marxandatge. Tot flueix a través de la línia diagonal combinada amb la tipografia Graphika.

Ajuntament de Barcelona