5 objectes extraordinaris!
Triar cinc d'entre els centenars de peces que formen part de la col·lecció d’arts decoratives i arts d’autor no és una feina fàcil. I menys si comprenen un arc temporal de 700 anys. Avui us hem volgut presentar cinc peces que val la pena conèixer pel seu valor simbòlic, històric i de disseny.
A la moda del segle III
Els primers exemples de disseny amb què comptem al museu procedeixen de l’Egipte dels segles III-X. Es tracta de teixits coptes trobats en tombes de classe mitjana-alta, com ara aquest clavus o banda egípcia fet amb llana i lli, que servia d’ornament de les túniques coptes. Gràcies a les condicions ambientals naturals d’Egipte, aquest teixit tan delicat ha pogut arribar fins als nostres dies, mantenint fins i tot els colors tan vius que pots observar.
Un plat molt especial
Un plat fet per un musulmà, en terres cristianes, encarregat per un jueu. Aquesta és la petita història que amaga el plat seder procedent de Terol (1375-1450) i que forma part de la col·lecció de ceràmica de la Península Ibèrica dels segles XI-XV del Museu. Per a què s’utilitzava? Per servir-hi ous, carn, verdures i altres aliments durant la pasqua jueva o Péssah. La mà de Fàtima que s’hi pot veure era usada pels jueus com a símbol de protecció de la mà de Déu.
Ordre i decoració
L’aspecte de casa nostra ha canviat, i molt, amb el pas del temps. Però quin aspecte tenia temps enrere? Al segle XVI era molt freqüent comptar amb una caixa amb calaixos com aquesta. Servia, d’una banda, per desar-hi roba i llençols; de l’altra, per decorar la casa, en aquest cas, amb el Naixement i l’Epifania, pintats pel Cercle de Pere Nunyes i Enrique Fernández.
Prenent xocolata amb tranquil·litat
El segles XVII i XVIII van veure com un nou producte entrava a palaus i cases: la xocolata. És en aquest context que, segons diuen, el marquès de Mancera (virrei del Perú) va dissenyar aquest platet, anomenat mancerina en honor seu, per no vessar la xocolata desfeta a sobre dels elegants vestits. La de la imatge és una mancerina procedent d’Alcora (1727-1749).
Un paravent art-déco
Els protagonistes del paravent o separador d’espais La Creació són cinc continents i cinc elements. Però el que realment fa especial aquesta peça és la tècnica amb què s’ha decorat: Francesc d’A. Galí va ser l’encarregat dels dibuixos, mentre que Oriol Ramon Sarsanedas hi va treballar amb un sistema mil·lenari, la laca urushi, procedent del Japó i la Xina.
Pots veure aquests cinc objectes a l’exposició «Extraordinàries! Col·leccions d’arts decoratives i arts d’autor (segles III-XX)» o bé descobrir-ne molts altres a la col·lecció en línia del museu.