Pep Salazar: “Aquesta crisi global ens ha afectat com a tothom, i la creativitat és sens dubte una de les millors eines per sortir-ne”
Pep Salazar és el director executiu de l’OFFF Barcelona. Després que el passat 2020 el festival se suspengués amb motiu de la pandèmia, la cita recupera el seu espai aquest 2021. Serà del 3 al 8 de maig en format virtual. A l’En primera persona parlem amb ell per conèixer més a fons aquesta cita i sobre el talent en el camp del disseny digital.
Quin és l’objectiu de l’OFFF?
L’OFFF és una entitat en constant evolució. El nostre objectiu és generar una comunitat curiosa per entendre i compartir la creativitat digital dels nostres dies, en tots els seus llenguatges.
A quin públic està dirigit?
Als curiosos en general i als creatius en particular. Tots aquells que sentin una curiositat per veure i entendre la imatge en moviment, la creativitat digital, el món dels videojocs o de la televisió, i de com evolucionen els llenguatges artístics i creatius. Tots els estudiants i professionals que formen part de la comunitat creativa són els visitants per excel·lència de l’OFFF.
Quines són les tres sessions que no ens podem perdre segons el teu punt de vista?
Aquest any, com cada any, es fa difícil la tria, però les que podríem destacar són les de Beeple, Mentorship i GMUNK.
Beeple, per ser l’artista que fa poques setmanes va destacar en l’univers de l’art digital, venent una peça seva per més de 60 milions de dòlars. Però més enllà d’aquest soroll mediàtic i impacte econòmic, cal destacar-lo per la seva aportació de talent diari a la comunitat. Beeple publica un obra d’art cada dia.
Per altra banda, durant l’any l’OFFF té un programa anomenat Creative Mentorship. En col·laboració amb Adobe establim un procés de mentoria d’un projecte creatiu en diferents disciplines. Els receptors d’aquesta mentoria són joves europeus que mostren i desenvolupen el seu talent al costat de destacats professionals. El resultat es veurà a l’OFFF.
I per últim, GMUNK, que ens està preparant els títols de crèdit d’aquesta edició que presentarem en primícia el 2022. Però ens farà un teaser i una sessió magistral de creació!
L’OFFF ja porta una vintena d’edicions celebrant-se. Va començar sent un esdeveniment de conferències i ara està concebut com un festival. S’ha convertit en tot un referent? Quin és el seu retorn?
L’OFFF és un dels punts de trobada de la comunitat creativa mundial. És tot un referent en el seu sector, avalat pels 20 anys de passió, i els més de 50 esdeveniments a més de 20 ciutats d’arreu del món. El retorn de l’OFFF és inspirar i fer créixer la creativitat digital.
Aquest any l'OFFF és virtual. Com ha influït la pandèmia en la gestió d'esdeveniments culturals?
La pandèmia ens ha deixat a tots amb cara de sorpresa i aquesta edició serà online. Hem creat un metavers específic, recreant en 3D el Disseny Hub, on els assistents podran gaudir d’una experiència virtual amb valor afegit. No traduïm l’analògic al món digital, sinó que generem un món digital.
Tot i això estem desitjant tornar al format presencial l’any 2022, sent molt conscients que la hibridació de presencial i online estarà present a partir d’ara. Hi haurà públic que no es voldrà moure, i públic que sí. I això ho hem d’aprofitar per poder arribar a tothom i ampliar la nostra comunitat.
Com valores el disseny fet a Barcelona? Com està concebut internacionalment? I com creus que serà en el futur?
Barcelona ha estat sempre una ciutat destacada en l’àmbit del disseny. Tenim molt de talent local i internacional que treballa des de Barcelona per a tot el món. A totes les ciutats on hem estat hem detectat un elevat grau de talent creatiu. De vegades les ciutats marquen l’estil, però molt sovint és el talent que treballa a la ciutat qui marca la tendència.
El futur serà més i millor, però perquè això passi necessitem generar més fortalesa amb el sector creatiu. Aquesta crisi global ens ha afectat com a tothom, i la creativitat és sens dubte una de les millors eines per sortir-ne.