La identitat que dona veu a les dones dissenyadores. Entrevistem a l'Alba Font
Amb motiu de l'exposició SOM AQUÍ! Les dones en el disseny. 1900-Avui, parlem amb dissenyadores que han format part del projecte. Avui tenim el plaer d'entrevistar a l'Alba Font, dissenyadora gràfica responsable de la gràfica comunicativa i de l'exposició, així com el catàleg exclusiu Dones x Disseny x Dones. L'Alba Font ha treballat en molts projectes en l'àmbit cultural amb entitats com la Fundació Joan Brossa, el CCCB, el MACBA, el Disseny Hub Barcelona, el Bòlit - Centre d'Art Contemporani de Girona o l’Institut del Teatre, entre altres.
Com a dissenyadora de la identitat de l'exposició podries parlar una mica sobre les teves inspiracions i procés creatiu?
Sempre començo llegint els textos curatorials o teòrics sobre el projecte. En aquest cas, a més, també tenia alguns inputs del DHub com que sortissin imatges juntament amb la tipografia. Després d'algunes proves, vaig donar amb la bona: jugar amb els blocs tipogràfics perquè d'entre les contraformes emergissin els rostres de les dissenyadores. Entenc aquestes contraformes com uns espais laborals i de reconeixement que (encara avui) reivindiquem i pels quals lluitem les dones que ens dediquem al món del disseny.
Al llarg de la teva col·laboració en el projecte, ens podries destacar algunes peces o dissenyadores que vas descobrir i et van cridar especialment l'atenció?
Les cadires de Gunjan Gupta, per la seva dimensió i impacte estètic juntament amb la seva inspiració tant social com cultural. El llibre Box Furniture de Louise Brigham per ser pioner i cobrir una necessitat social i econòmica d'un context particular. També els objectes solars, d'una bellesa simple i elegant, de Marjan van Aubel, i la plataforma futuress.org per ser una comunitat oberta de temes que personalment m'interessen com són disseny, feminisme i impacte polític i social.
Ens podries compartir alguna altra artista o dissenyadora que t'influeixi en el teu dia a dia que no sigui present en l'exposició?
Un tema que m'apassiona i fascina és el llibre. Aquest ocupa gran part de la meva pràctica de recerca tant teòrica com formal, i en aquest sentit, el meu gran referent és Irma Boom. Però també m'interessa molt el treball de l'artista catalana Mercè Soler i els projectes gràfics de la meva amiga i companya, Leticia Ortín.
En quant a l'evolució de la indústria del disseny i les dones, quins avanços veus o esperes en un futur?
Això es fa difícil de preveure. S'ha avançat molt respecte als últims 120 anys, però no es pot donar res per assegurat. Hi ha esperança, però s'ha de continuar lluitant. Cal procurar que els ideals d'igualtat que defensem no siguin una ocurrència passatgera, sinó que calin profund perquè siguin àmpliament reconeguts.
Biografia
Alba Font és dissenyadora gràfica i directora creativa, especialitzada en projectes culturals. Actualment, treballa en la Fundació Vila Casas com a dissenyadora editorial i de gràfica expositiva. Està cursant el Màster en Estudis Comparatius de Literatura, Art i Pensament en la Universitat Pompeu Fabra. Participa tant en projectes del món del disseny com del món de l'art. El 2019 va guanyar la Beca de Creació Artística Ciutat de Vic, un premi per desenvolupar un projecte artístic lliure. És una de les creadores de la iniciativa Casa de Muses, on es dona visibilitat a perfils femenins i no binaris del món creatiu. També escriu en el mitjà digital El Temps de les Arts i és ponent, juntament amb Bàrbara Astals, en la Secció d'Arts Visuals de l'Ateneu Barcelonès.