Preàmbul

Fragment de Calculating Empires. Kate Crawford i Vladan Joler.
L’exposició s’inicia amb un recorregut per un seguit de tres instal·lacions i un audiovisual que donen context a la temàtica de l’exposició i interpel·len directament al visitant de forma immersiva:
Calculating Empires: A Genealogy of Technology and Power, 1500–2025
Calculating Empires, una premiada peça que arriba a l’exposició cedida per la Fundació Prada. Obra de Kate Crawford i Vladan Joler, explora com les estructures tècniques i socials han evolucionat al llarg de cinc segles. L'objectiu és veure el període contemporani dins d'una trajectòria més llarga d'idees, dispositius, infraestructures i sistemes de poder. Traça els patrons tecnològics del colonialisme, la militarització i l'automatització des de l’any 1500 per mostrar com aquestes forces encara sotmeten. Seguint aquests camins imperials, Calculating Empires ofereix una manera de veure el present tecnològic en un context històric més profund. I investigant com els imperis del passat han calculat, podem veure com van crear les condicions per a l'imperi actual.
Matèria Situada
L’objectiu d’aquesta instal·lació de nova producció és que els visitants es preguntin per la materialitat a través d’objectes quotidians que utilitza al llarg d’un dia qualsevol un jove de Barcelona. Al costat dels objectes s’expliquen i es donen dades del tipus de material, el lloc d’origen, l’impacte ecològic en origen, la capacitat de circularitat, i alternatives a aquell material, si n’hi ha.
Natura Morta
Prop de dues-centes peces històriques i contemporànies de la Col·lecció de Ceràmica del Museu del Disseny, principalment plats, s’endrecen iconogràficament: aire (ocells, núvols, sol i estrelles), terra (arbres, flors, conreus, boscos, bestiar, etc), aigua (riu, peixos, ànecs, etc.).
Aquest espai reflexiona sobre la relació dels humans amb la naturalesa, la representació de la natura en els objectes, i en concret, en els objectes ceràmics. La idea de natura és una construcció social que la modernitat ha mantingut en relació binaria ‘natural vs artificial’, ‘natura vs cultura’, ‘natura vs subjecte’. És a dir, a viure sabent que els humans no estan separats d’ella i que són natura. I que, per tant, la relació amb el disseny és radicalment ecològica.
Slow Violence
A l’audiovisual de Joanie Lemercier es mostra l’extractivisme ferotge de la màquina més gran dissenyada pels humans a Europa en la mina més gran del continent, situada a pocs kilòmetres de Colònia. La visió de la Terra violentada dona context a la cerca d’una relació amb els modes de creació, producció i consum que ha de canviar per un món descarbonitzat que garanteixi la vida.