Centre de taula La caravel·la de Colom: colonització i extracció en una bella obra d’orfebreria

La cerca, descoberta i extracció de matèries primeres foren el motor de les civilitzacions i dels imperis, que al llarg dels segles configuraren unes dinàmiques de poder que conduïren a conflictes, a l’extractivisme i a la colonització. La nova exposició Matter Matters. Dissenyar amb el món presenta, entre les més de set-centres peces exhibides, aquest centre de taula que porta per títol, La caravel·la de Colom. El model és un projecte de l’escultor Georg Pezold (1865-1943) de Múnic, i la peça va ser realitzada cap el 1896 per Theodor Heiden, orfebre de la cort reial de Baviera.

L’objecte, a l’època, es deia 'epergne', d’etimologia francesa, que volia identificar els suports de caire decoratiu i evocador. Un 'epergne' és un tipus de peça central que guarneix la taula i que normalment està feta de plata, però que pot incloure qualsevol altre metall, vidre o porcellana. L’'epergne' generalment té un gran bol central o cistella i s’aixeca sobre diversos peus.

Aquest evoca amb el seu nom, La caravel·la de Colom, la riquesa que es va obtenir d’Amèrica després de la seva descoberta. Per això inclou or, plata i pedres fines. Representa una noia jove indígena que, amb les seves mans, aixeca la caravel·la amb la que el descobridor arribà al continent americà. El vaixell du els escuts de les principals ciutats espanyoles d’aleshores i té les veles esteses al vent. Es va exposar a la Tercera Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de Barcelona de 1896, i l’Ajuntament de Barcelona l’adquirí aleshores per als seus fons patrimonials. Dos anys més tard, el 1898, Espanya va perdre les seves últimes colònies d’ultramar.

Aquest centre de taula carregat de riqueses ens ajuda a llegir l’impacte de la matèria, des de la degradació ambiental que suposa la seva extracció fins a les injustícies socials que patiren les persones que van viure aquella situació, i ens convida a la reflexió i consideració.

Ajuntament de Barcelona