Dues tipografies amb molta història
La Garamond, creada l’any 1540; l’Arial i les seves més de 20 variants; l’Helvetica, una de les més estimades i usades en l’àmbit mundial… El món de les tipografies és ple d’històries i curiositats; i al Museu del Disseny en tenim moltes. Te’n presentem dues de ben peculiars.
La tipografia Fontserè
El 2016 es van complir cent anys del naixement de Carles Fontserè, pintor, fotògraf, escenògraf i escriptor. Durant la Guerra Civil, quan només tenia 20 anys, va formar part del Sindicat de Dibuixants, en el qual va crear el seu primer cartell i va organitzar el Taller Col·lectiu de Propaganda. Inspirant-se en els seus cartells, Jep Vilaplana, de l’estudi Iglésies Associats, va crear la tipografia Fontserè, carregada de simbolisme i força.
La llibreria Áncora y Delfín
El patrimoni tipogràfic ha estat ben present en el món del comerç a Catalunya, i al Museu del Disseny intentem preservar-lo. A principis de 2012 tancava, després de 50 anys, una de les llibreries més compromeses amb la lluita antifranquista de Barcelona: Áncora y Delfín. Des del Museu es va creure oportú conservar-ne el rètol que donava la benvinguda als clients. Era precisament la tipografia que s’hi feia servir, aplicada també a tots els elements de papereria corporativa, el que li donava singularitat. Va ser dissenyada als anys cincuanta per Erwin Bechtold, interiorista de professió i aleshores dissenyador a l’Editorial Destino.
Pots trobar aquestes i altres tipografies representades a l’exposició «El disseny gràfic: d’ofici a professió (1940-1980)», a la col·lecció de disseny gràfic o a la selecció de publicacions de tipografia que t’ofereix el nostre Centre de Documentació.