«Els contrastos que ha experimentat la moda al llarg dels últims 100 anys han suposat un alliberament»
Maria Almenar és periodista de moda i tendències a BTV, Onda Cero, al diari Ara i al suplement Lifestyle de La Razón, i encara té temps d’editar el blog Tendencias al dente. La fascinen l’artificiositat i els dandis de l’època victoriana.
En el món de la moda trobem centenars de blogs i comptes a Instagram. Qualsevol persona pot convertir-se en influencer?
Crec que aquest concepte és molt relatiu i que entre tots li hem tret el seu valor inicial. Si parlem de quantitat, és evident que el nombre de seguidors, visites o comentaris es important per dir que algú és influent o visible dins d’un sector. En aquest sentit, qualsevol persona que tingui un estil que enganxi i un llenguatge que l’acosti al seu públic —sigui quin sigui— s’hi pot convertir. Hi intervé també la qualitat, que s’aprecia a través dels coneixements, els valors, la professionalitat, l’ètica o l’autenticitat.
Què creus que hauria de caracteritzar un bon blog?
No hi ha una fórmula màgica que funcioni i, de blogs personals, n’hi ha per a tots els gustos i inquietuds. El meu parer és que hi ha una regla primordial que marca la resta: que el blog sigui coherent amb la persona i que reflecteixi la seva manera de ser o de pensar. El blog ha de ser una carta de presentació de qui ets, què fas i per què ho fas. No hi ha res més trist que la farsa o l’oportunisme.
Substitueix la feina del periodista o la complementa?
Les dues coses, en funció del que busqui l’empresa o client i del criteri que apliqui per a la tasca a desenvolupar. Hi ha feines de l’àmbit de la comunicació o de l’espectacle que les poden fer altres perfils.
Sabem que ets una apassionada de la moda i les arts en general. Amb quin moment de la història de la indumentària et quedaries?
Difícil elecció! A nivell estètic em meravella la moda de l’època victoriana amb tota l’artificiositat i l’excés d’ornamentació present en els vestits femenins i en els accessoris, que els complementaven a la perfecció. Una època de gran riquesa en colors, volums i textures que contrastava amb la moda masculina, molt més rígida i depurada en línies, amb els seus uniformes de lords i dandis. A nivell pràctic, m’agraden els contrastos que ha experimentat la moda al llarg dels últims 100 anys. El segle de l’alliberament, de la revolució i la diversitat.
Recentment hem presentat 12 nous vestits a l’exposició de moda del Museu. Creus que representen la realitat del disseny de moda dels darrers anys?
Em sembla una bona idea la introducció de nous vestits que il·lustrin el panorama actual del disseny i la selecció la trobo encertada perquè reflecteix talents consolidats amb dissenyadors emergents. És una manera eficaç d’actualitzar les exposicions amb creadors que tenen molt a dir actualment i que compten amb el suport dels nous públics. Una iniciativa per actualitzar, rejovenir i dinamitzar els museus que s’hauria de posar més en pràctica.
Quina de les 12 incorporacions t’ha cridat més l’atenció?
És impossible no fixar-se en el macro jersei Transhumància de punt de llana color cru de la Miriam Ponsa. Una peça popular i propera que tots tenim a casa, però reconvertida en art gràcies al procés creatiu i d’experimentació d’aquesta dissenyadora conceptual que recupera les tradicions i l’artesania… i a qui, per cert, aprecio molt.
Bloggers, youtubers, instagramers, snapchaters, tuitaires… Quina creus que serà la propera xarxa social que triomfarà?
Ostres, no sóc cap vident, però és cert que ara mateix el pòdium el comparteixen Instagram i Youtube. Imatges i vídeos en directe per alimentar els egos.