INARTdis: Impulsant l'art inclusiu i la cultura accessible
El Centre d'Estudis i Recerca per a una Societat Inclusiva (CERSIN) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha liderat el projecte INARTdis, una iniciativa a escala europea que promou l'art i la cultura accessibles per a persones amb discapacitat i sense. El projecte, coordinat per la UAB i presentat al Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC), té com a objectiu principal fomentar la inclusió social a través de l'art i la creació artística col·laborativa.
Josep Maria Sanahuja, professor del Departament de Pedagogia Aplicada i director del CERSIN de la UAB, destaca la importància d'aquest projecte com un mitjà per donar veu a totes les persones, independentment de la seva capacitació, i promoure la interrelació entre els àmbits educatius i culturals. Per la seva banda, Josep Serra, director del MNAC, subratlla la prioritat de posar el visitant al centre del museu i la rellevància d'aplicar els resultats del projecte a noves exposicions i instal·lacions.
El projecte INARTdis ha posat en contacte 32 institucions socioeducatives amb 34 institucions artístiques i culturals europees, promovent la creació artística col·laborativa. Aquesta col·laboració ha culminat en la creació de la guia "Construcció d'espais culturals inclusius", un document que ajuda les institucions culturals a avaluar el seu nivell d'inclusió. A més, el projecte ha donat lloc a un documental titulat "Venim a crear. Institucions culturals per a tothom", que explora els processos creatius que han tingut lloc a les sis seus del projecte INARTdis a diferents països europeus. Aquest documental, realitzat per Cecilia Barriga, destaca la importància de la creació artística inclusiva i participativa.
A Catalunya, més de 150 persones de 12 centres educatius i socioeducatius, així com institucions culturals com el MNAC, el Teatre Nacional de Catalunya i el DHub, han col·laborat activament en aquest projecte. El projecte INARTdis ha posat de manifest la importància de l'art com a mitjà per promoure la inclusió social i la diversitat en els espais culturals i educatius.
Aquest projecte, que va començar el 2020 i que conclou aquest novembre, ha estat un exemple paradigmàtic de com les arts poden ser una eina poderosa per a la inclusió i la participació social, ajudant a eliminar les barreres i crear espais més accessibles per a tothom.