Josep Pla-Narbona, reconegut amb la Creu de Sant Jordi 2019

El dissenyador Josep Pla-Narbona, al seu estudi.

Cartell comercial disseny de Josep Pla-Narbona

Conjunt de camisa i pantalons de la col·lecció Armand Basi One, dissenyat per Josep Abril l'any 2005 i sota la direcció creativa de Lluís Juste de Nin.

Sofà de dues places Pepe, dissenyat per Benedetta Tagliabue l'any 2013.
La Generalitat de Catalunya ha concedit una de les Creus de Sant Jordi de l’edició d’enguany al dissenyador Josep Pla-Narbona. Aquesta distinció, que va néixer l’any 1981 amb la finalitat de distingir aquelles persones físiques o jurídiques que han prestat serveis destacats a Catalunya en la defensa de la seva identitat o en el pla cívic i cultural, és el màxim reconeixement que algú pot rebre pel Govern.
Pla-Narbona (Barcelona, 1928) és considerat un referent en el grafisme català del segle XX. Dibuixant, grafista, gravador i pintor, ha rebut guardons tan importants com el Premi Nacional de Disseny i el Premi Il·lustra d’Or de l’Associació de Professionals Il·lustradors de Catalunya, i va participar en la primera Biennal Internacional de Cartells de Varsòvia, la inauguració de l’American Institute of Graphic Arts a Nova York i a la Col·lecció de Gravats del MoMA. A més, va ser el primer membre espanyol en ser admès a l’Alliance Graphique Internationale (AGI) i cofundador i primer president de Grafistes FAD, actualment ADG-FAD.
L’any 2013 Pla-Narbona va donar al Museu una gran part de la seva obra gràfica d’entre 1947 i 2009, que comprenia gairebé dos-cents exemplars: cartells, impresos publicitaris, il·lustració editorial i imatge corporativa. Alguns exemples són la capçalera del diari Tele/eXpres, un dels cartells de les Olimpíades Barcelona 92 i moltes altres creacions al servei de la indústria farmacèutica. També se’l reconeix per la seva obra plàstica, ja que ha sempre compatibilitzat la seva feina com dissenyador gràfic i alhora artista.
Entre les 28 personalitats restants a qui també s’han atorgat aquest guardó, s’inclou el nom del dissenyador, il·lustrador, publicista i dibuixant Lluís Juste de Nin, a qui se’l reconeix pel seu llenguatge caracteritzat per l’elegància, la sensibilitat i la profunditat, la seva contribució al gènere de la novel·la gràfica i el compromís amb la defensa de normalització de la llengua catalana. Ha estat vinculat a Armand Basi des de la seva fundació l’any 1987 com a director i al capdavant de la direcció creativa i disseny a partir de l’any 1994. Al Museu trobem peces molt representatives de diverses èpoques i col·leccions de la marca, alguns d’ells exposats a “El cos vestit. Siluetes i moda. 1550-2015”. Mostra de la seva cura en la direcció artística la podem observar en les campanyes de comunicació i l’edició dels catàlegs de la marca, algunes de les quals formen part de l’exposició “Dissenyes o treballes? La nova comunicació visual. 1980-2003”.
També ha rebut la distinció Benedetta Tagliabue, per la seva competència professional i la seva excel·lència en l’àmbit de l’arquitectura a escala mundial. En el seu despatx EMBT, l’arquitecta i dissenyadora milanesa ha investigat la cistelleria del vímet, que considera “el primer llenguatge universal de la humanitat, el llenguatge de les mans”. El sofà de dues places Pepe, disponible a la col·lecció en línia del Museu del Disseny, és el resultat entre disseny i indústria, i aconsegueix lleugeresa i sinuositat a partir de tractar curosament els processos artesanals perquè s’uneixin a la precisió i la qualitat de la tecnologia. Tagliabue també ha treballat en projectes com el Parc de Diagonal Mar i la rehabilitació del mercat de Santa Caterina, i va rebre el Premi Ciutat de Barcelona l’any 2013.