Prestem documents per a l’exposició “Una llum noucentista” de la Fundació Rafael Masó

Projecte de vitrall amb els escuts de la ciutat de Girona i de Catalunya per al finestral del Saló de plens de l’Ajuntament de Girona, 1926. MDB. Fons Rigalt, Granell i Cia. MDB-3-401-2259

Projecte de la lluerna del Palau Montaner de Barcelona. 1891-1896. MDB. Fons Rigalt, Granell i Cia. MDB-3-401-2806

Projecte de vitrall basat en un disseny del pintor escocès Ernest Archibald Taylor, Two Red Roses Across the Moon. 1905-1910. MDB. Fons Rigalt, Granell i Cia. MDB-3-401-3045

Carta d’Eusebi Busquets, secretari del Foment de les Arts Decoratives, a Rafael Masó, sobre l’Exposició Internacional d’Arts Decoratives de París, 1925. MDB. Fons FAD. FAD A0030-06

Deutsche Kunst und Dekoration, febrer de 1907. Volum XIX. Pàgines 104-105. MDB. Biblioteca FAD

Innen-Dekoration. Volum XVII, abril de 1906. Pàgines 114-115. MDB. Fons Casa Joan Busquets
El Centre de Documentació del Museu del Disseny ha deixat en préstec sis documents dels seus fons per a l’exposició “Una llum noucentista: els vitralls de Masó”, que té lloc a la Fundació Rafael Masó de Girona des de l’11 de març del 2022.
L’exposició és un recorregut pel conjunt dels vitralls dissenyats per Rafael Masó al llarg de la seva carrera com a arquitecte, on es mostren diferents vitralls originals, projectes i dissenys, així com fotografies antigues i actuals dels vitralls dels edificis que ell mateix va projectar.
Rafael Masó i Valentí (1880–1935), destacat arquitecte de principis del segle XX, va projectar els vitralls que embellien les seves construccions, demostrant un gran domini del seu procés d’elaboració, i esdevenint amb el temps un referent del vitrall d’estètica Noucentista.
Els projectes de Masó es van executar en el taller de vitralls barceloní Rigalt, Granell y Cía., el més important del primer quart de segle XX a Catalunya, amb obres tant emblemàtiques com el Palau de la Música Catalana o l’Hospital de de Sant Pau. Així mateix, Masó era el representant d’aquesta empresa a les terres gironines.
Els vitralls exposats, procedents d’edificis religiosos, industrials i d’habitatges, mostren la influència de la Secessió vienesa, de l'Arts & Crafts i de l'Art Déco en els dissenys de Rafael Masó, alhora que ressalten la importància que els vitralls van tenir en la seva arquitectura.
Els documents prestats pel museu ajuden a contextualitzar l’obra de Masó, i formen part d’alguns dels fons més importants que es conserven en el seu centre de documentació.
La selecció de diferents vitralls de la revista Innen-Dekoration (procedents del Fons Casa Joan Busquets) i Deutsche Kunst und Dekoration (Biblioteca del FAD) permeten establir paral•lelismes entre l’obra de Masó i els dissenys provinents de diferents escoles europees. El projecte de vitrall de la lluerna del Palau Montaner de Barcelona, el projecte de vitrall basat en l’obra Two Red Roses Across the Moon del pintor escocès Ernest Archibald Taylor i el vitrall amb l’escut de la ciutat de Girona, tots ells provinents dels Fons Rigalt, Granell i Cía, mostren diferents dissenys elaborats pel taller de vitralls Rigalt, Granell y Cia., i posen de relleu les influències que van rebre les elaboracions en vidre emplomat a principis del segle XX.
Finalment, del Fons FAD s’ha pogut recuperar una carta d’Eusebi Busquets, secretari del Foment de les Arts Decoratives, a Rafael Masó, sobre l’Exposició Internacional d’Arts Decoratives de París de 1925. Rafael Masó, corresponsal del Foment de les Arts Decoratives a Girona, s’havia d’encarregar de la participació dels arquitectes gironins a l’exposició del 1925.
L’exposició es podrà visitar fins al 10 de setembre de 2022.