Recordant el disseny gràfic dels 80’ i 90’ a Twitter

Aquests darrers dies estan resultant d’una gran intensitat a les xarxes socials pel que fa al disseny gràfic. I és que des del Museu del Disseny hem volgut recordar amb nostàlgia exemples de disseny gràfic dels anys 1980, 1990 i inicis del 2000, tot coincidint amb la inauguració de la nova exposició permanent «Dissenyes o treballes? La nova comunicació visual. 1980-2003».

Quins dissenys et van impactar més d’aquella època? Et fem un resum de les creacions que han compartit amb les etiquetes #dissenyesotreballes i #diseñasotrabajas tant dissenyadors, com professors, estudiants de disseny, revistes, blogs especialitzats en disseny i entitats culturals.

Món editorial

Les editorials van tenir un paper molt destacat en la renovació del disseny gràfic als anys vuitanta i noranta. Així ho han recordat les dissenyadores Rosa Llop, amb peces a la nova exposició, i Anna María López. La primera amb una de les seves revistes favorites, la revista GRRR. La segona, amb les revistes bimestrals d’Ardi i el logotip de l’Editorial ANAYA. Òscar Guayabero ha posat la mirada a l’Editorial Cru amb les creacions d’Àlex Gifreu i Javier Peñafiel.

Cinema i arts escèniques

La cultura s’obria a la creativitat del moment, tal com ens ha mostrat el Museu de les Arts Escèniques amb els dissenys de Francesc Espluga per als cartells d’obres com «Pierrot Lunaire» (1997) al Teatre Nacional o l’«Antígona» del 1978 al Teatre d’Horta. Revista Gràffica ha recordat els dissenys d’Oscar Mariné, en especial del cartell de la pel·lícula d’Almodóvar Todo sobre mi madre.

Les institucions es renoven

Amb la regeneració democràtica i l’entrada a la Unió Europea, les institucions i entitats van mostrar una nova manera de comunicar-se amb la ciutadania. La identitat visual del Concello de Santiago (1988) de Permuy Asociados n’és un bon exemple, tal com ha comentat a Twitter l’investigador i professor de disseny Marcos Dopico.

Per la seva banda, les institucions valencianes van apostar fort pel disseny gràfic als anys 90, segons Xavi Calvo. En són un testimoni encara viu els senyals del tramvia de València, obra de Paco Bascuñán el 1994, i la senyalització de les sortides de l’AP-7 al seu pas per la costa valenciana, obra del mateix Bascuñán, conjuntament amb Lavernia i Nebot.

Esdeveniments amb marca pròpia

Dos esdeveniments centren l’atenció internacional a principis dels noranta. Així ho han remarcat el cartell d’Enric Huguet dels Jocs Olímpics del 92’, proposat pel Barcelona Centre de Disseny, i  el de l’Exposició Universal de Sevilla, recordada amb nostàlgia pel blog Macho Dominante.

El mateix any es va poder veure en molts mitjans el logotip del cinquè centenari de la descoberta d’Amèrica, obra de Cruz de Novillo, proposat a Twitter per Alberto García Ariza. I com no, la nostàlgia ha omplert la xarxa social quan el professor de disseny Santos M.Mateos ha recordat el mític Naranjito, dissenyat per la mà de María Dolores Salto i José María Martín Pacheco (1982).

Coneixes altres exemples? Comparteix-los a Twitter afegint l’etiqueta #dissenyesotreballes o #diseñasotrabajas. Pots inspirar-te a la nova exposició permanent de disseny gràfic. T’hi esperem!.

Ajuntament de Barcelona