Victor Papanek: la política del disseny

Victor J. Papanek a Buffalo, NY (abril de 1959). Fotografia donada a la Fundació Victor J. Papanek per Nicolette Papanek. © University of Applied Arts Vienna, Victor J. Papanek Foundation.

Victor J. Papanek, estructura de jocs mòbils Tetrakaidecahedral (1973-1975).
© University of Applied Arts Vienna, Victor J. Papanek Foundation

Imatge de Folch Studio basada en el disseny de Daniel Streat

Victor J. Papanek, estructura de jocs mòbils Tetrakaidecahedral (1973-1975).
© University of Applied Arts Vienna, Victor J. Papanek Foundation

Victor J. Papanek. Tots som discapacitats, secció del pòster del personatge Núm. 1: Quadre de treball per a dissenyadors (1973, redactat en 1969). © Universitat d'Arts Aplicades de Viena, Fundació Victor J. Papanek

Richard Buckminster Fuller fotografiat amb una esfera de tensegritat durant l'Expo 67 a Montreal, Canadá (1967). © The Estate of R. Buckminster Fuller; cortesia de Science Photo Library, foto: Hans Namuth

Victor J. Papanek filmant el programa WNED-TV Channel 17 Design Dimensions en Buffalo, NY (1961 - 1963). © Universitat d'Arts Aplicades de Viena, Fundació Victor J. Papanek

Victor J. Papanek, Disseny per al món real. Ecologia humana i canvi social, 1a edició dels EUA, Nova York: Pantheon (1971). Fotografia de la coberta de Georg Oddner /TIO. © Pantheon Random House, cortesia de la Universitat d’Arts Aplicades de Viena, Fundació Victor J. Papanek


L’exposició Victor Papanek: la política del disseny és la primera gran retrospectiva centrada en el dissenyador, autor i activista Victor J. Papanek (1923-1998). Papanek va ser un dels pioners més influents del segle XX de l’enfocament d’un disseny social i ecològic que va començar els anys seixanta. El seu treball més important, Disseny per al món real (1971), és encara avui un dels llibres més llegit sobre disseny. En aquest llibre Papanek fa una crida per a la inclusió, la justícia social i la sostenibilitat, uns temes que més que mai tenen una gran rellevància per al disseny actual. La mostra inclou peces d’alt valor com ara dibuixos, objectes, pel·lícules, manuscrits i gravats, algunes de les quals són inèdites. Aquestes es complementen amb obres d’alguns dels seus contemporanis de les dècades de 1960 a 1980, entre ells George Nelson, Richard Buckminster Fuller, Marshall McLuhan i la iniciativa de disseny radical Global Tools. Les idees de Papanek traslladades al segle XXI i el seu impacte durador les trobarem també als projectes de diversos dissenyadors i artistes internacionals relacionats amb el camp del disseny crític, social i activista com Catherine Sarah Young, Forensic Architecture, Jim Chuchu, Tomás Saraceno, Gabriel Ann Maher o el col·lectiu brasiler Flui Coletivo e Questto I Nó.