“Disseny per a la inclusió”, un projecte d’aprenentatge i cocreació a través del disseny
“Disseny per a la inclusió, el procés com a resultat” és un projecte d'aprenentatge i cocreació que s’ha desenvolupat entre març i juny i ha reunit per treballar plegats en projectes de disseny social i inclusiu, alumnat d’estudis superiors de disseny i persones de diferents col·lectius en situació vulnerable: dones sobrevivint violències i múltiples situacions de vulnerabilitat, infants tutelats, persones amb diversitat funcional intel·lectual, i persones que han superat un ictus.
Amb coproducció del Museu del Disseny i l’Associació Ojalá Projects, la iniciativa promou el disseny com a eina de transformació social bidireccional, tant per a visibilitzar i desestigmatitzar els col·lectius en situació de vulnerabilitat, com per a generar aprenentatge i consciència social entre els alumnes de disseny.
Aquesta primera edició s’ha centrat en dos àmbits del disseny: la moda i el disseny gràfic. Hi han participat 70 alumnes de 7 escoles de Disseny Superior de Barcelona: ESDAP Catalunya campus Deià i campus Llotja, Elisava, BAU, LCI Barcelona, UOC i l’IDEM. Pel que fa a les 5 entitats, hi participen persones usuàries del Grup Cooperatiu TEB de la Barceloneta i de Sant Andreu, de l’Associació Superar l’Ictus Barcelona, de les Metzineres del Raval i de l'Associació Intress. El projecte vol fomentar també l’acció comunitària a diferents districtes de la ciutat de Barcelona.
Els resultats dels quatre mesos de treball dels sis grups es presentaran al juny, però la iniciativa vol posar sobretot l’accent en tot el procés d’aprenentatge mutu i en el reconeixement de les capacitats diverses de tots els participants en el treball cocreatiu. Al llarg d’aquests temps i amb una metodologia de treball inclusiva, els grups han fet tallers, visites a les exposicions del Museu de Disseny, i diverses sessions formatives.
El Museu del Disseny des de la seva acció educativa es marca com a objectiu afiançar programes amb propostes d’aprenentatge compartit amb institucions educatives i socials. Per això Disseny per a la inclusió. El procés com a resultat vol tenir continuïtat com a programa estable, adaptable i sostenible en el temps i compartit amb el territori i la ciutadania.
Els processos i les experiències de tots els col·lectius es recolliran també en una peça documental que es podrà veure al web del projecte.
Fotografies de tots els projectes
Més informació sobre tots els projectes a la nota de premsa: