2es Jornades Disseny per viure. El disseny com a transmissor de coneixement
Si t'ho vas perdre ja tens disponibles els vídeos de les 2es Jornades Disseny per viure
Els dies 26 i 27 d'octubre el Museu del Disseny organitza les 2es Jornades Disseny per viure comissariades per Òscar Guayabero. Aquesta segona edició se centra en l'educació i el paper del disseny al servei del coneixement. Tant per a infants com per a adults, el format, l'espai, el suport o l'estratègia amb els quals el coneixement s'expressa és molt rellevant, tan important com la informació i el coneixement que es vol transmetre.
En un moment de canvi radical del paradigma educatiu que prima les pedagogies centrades a dotar d'eines els alumnes perquè siguin capaços d'obtenir dades, el disseny com a mediador, l'arquitectura, la comunicació gràfica, l'audiovisual i la interactiva seran definitòries per trobar fórmules d'èxit.
Durant dos dies es donaran a conèixer i es debatran diferents projectes, conceptes, estratègies i dispositius tant locals com internacionals que milloren les experiències educatives. Comptarem amb les conferències de Rosan Bosch, dissenyadora holandesa especialitzada en espais educatius i David Casacuberta i Rosa Llop que parlaran de les TIC a l’educació.
Dijous, 26 d'octubre
16.00-17.00 h
Rebuda i acreditacions
17.00-17.30 h
BENVINGUDA i presentació de les activitats. Pilar Vélez, directora del Museu del Disseny i Òscar Guayabero, paradissenyador i coordinador de les jornades
17.30-19.10 h
PRESENTACIÓ DE PROJECTES (20')
- Exercicis d'estil. Joan Vitòria - El globus vermell
- Nou marc de referència: la pràctica col·laborativa del disseny com a esdeveniment epistemològic. Anna Majó
- Enseñando a un tiempo lejano (y desde lejos). Quique Lopez
- Hack the School, espais per aprendre i conviure. Laura Campo - Fundació Jaume Bofill
- L’escola, un espai públic. Bet Cantallops
Pausa (5')
19.15-20.30 h
CONFERÈNCIA "El disseny com a eina per al canvi i el desenvolupament" a càrrec de Rosan Bosch, prestigiosa dissenyadora holandesa que està revolucionant els espais educatius. Aquesta xerrada té com a objectiu mostrar la relació existent entre les tendències d'ensenyament del segle XXI i l'entorn d'aprenentatge. El disseny és una eina que pot canviar la forma en què entenem el complex sistema educatiu d'actual. L'entorn físic influeix en l'estat emocional i comportament d'estudiants i docents, per això ha de considerar-se com una eina d'aprenentatge actiu que recolzi la implementació eficaç dels nous mètodes d'ensenyament. En aquesta ponència, Rosan Bosch aportarà exemples sobre com aquesta complexitat pot ser resolta gràcies als principis de disseny únics a més d'esclarir com funcionen els nous entorns d'aprenentatge i com es connecten amb la nova educació.
Torn de preguntes
17.00-19.00 h
TALLER Pensar una aula nova amb Manual Thinking. Tomoko Sakamoto.
Taller experimental per ‘inventar les aules noves’. Us explicarem com hem aprofitat aquesta eina (Manual Thinking) per imaginar un projecte adreçat tant a l'alumnat de les escoles primàries com al de les universitats junt amb molts exemples dels mapes de Manual Thinking.
Places limitades. Per apuntar-se al taller cal adreçar-se al taulell d'informació de la planta B a partir de les 16.00 h del dia 26 d'octubre.
Preu del taller: gratuït.
Divendres, 27 d'octubre
10.00-10.30 h
Rebuda i acreditacions
10.30-12.10 h
PRESENTACIONS DE PROJECTES (20')
-
Una conversa sobre educació i disseny des de la perspectiva de la innovació social. Tània Costa, EDIVI
-
Manual Thinking – una eina per aprendre i pensar junts. Tomoko Sakamoto
-
Caràcter voluntari. Verònica Fuerte, Hey Studio
-
Dissenyant per a petites grans persones. Ana Mir i Emili Padrós, Emiliana Design Studio
-
La caseta. Eugeni Bach, Bach Arquitectes
Pausa (5')
12.15-14.00 h
TAULA RODONA Quin paper poden tenir els espais i els objectes en l'educació?
-
Emili Padrós, Emiliana Design Studio
-
Ana Bach, Bach Arquitectes
-
Laura Campo Fundació Jaume Bofill
-
Mamen Artero, El globus vermell
-
Adrià Garcia, EDIVI
Moderada per Òscar Guayabero
Torn de preguntes
16.00-17.15 h
CONFERÈNCIA Interfície i materialitat en els processos d'aprenentage. Una revisió crítica a càrrec de Rosa Llop i David Casacuberta.
Una interfície és una affordance (facilitador). Una forma senzilla d’aconseguir que un sistema extern dugui a terme l’acció que desitgem. Normalment es suposa que la relació entre un element d’una interfície (un botó, un codi de colors, un hiperenllaç) i l’acció resultant d’activar aquest element és convencional. Després de tot, no hi ha cap raó per la que els hiperenllaços d’una pàgina siguin blaus i subratllats o que el color verd ens indiqui que l’operació ha anat correctament. Tanmateix hi ha una altra possibilitat i és cercar alguna connexió física que permeti fer que la connexió entre interfície i acció no sigui convencional sinó resultat d’un context, d’un substrat que fa que l’acció tingui sentit. Parlem llavors de la materialitat de les interfícies. Quan hi ha un substrat, un context real que explica la connexió entre interfície i resultat s’estableix una nova forma d’aprenentatge, menys abstracta i molt més intuïtiva, basada en la gestualitat, la corporalitat. En aquesta xerrada Rosa Llop i David Casacuberta ens explicaran aquestes dues formes alternatives d’entendre les interfícies i presentaran alguns exemples de com s’aplica la materialitat de les interfícies en l’aprenentatge.
Torn de preguntes
17.15-17.45 h
CLOENDA i conclusions
Dijous 26 d'octubre, de 16.00 h a 21.00 h
Divendres 27 d'octubre, de 10.00 h a 17.45 h
Auditori del Museu del Disseny
Entrada gratuïta amb aforament limitat