Exposició “Emergència! Dissenys contra la COVID-19” la resposta del món del disseny per fer front a la pandèmia

Press material

El Museu del Disseny obrirà el 13 de novembre i fins el 10 de gener del 2021 l’exposició “Emergència! Dissenys contra la COVID-19” que presenta una selecció de les múltiples iniciatives que, des del món del disseny, han donat una resposta ràpida a la crisi sanitària causada per la pandèmia de la COVID-19.

La majoria d’aquests dissenys han nascut a principis d’aquest 2020, quan hi va haver una necessitat urgent per salvar vides i protegir les persones. Moltes propostes, doncs, van sorgir durant el confinament iniciat al mes de març amb un objectiu clar: dissenyar per ajudar.

A la nostra societat, la tecnologia de la informació i la digitalització han facilitat, a més, el disseny col·laboratiu, la relació fluïda entre equips transversals, la disponibilitat d’accedir a dissenys en codi obert i la possibilitat d’imprimir en 3D a l’empresa, a la universitat, al despatx o, simplement, des de casa.

El Museu del Disseny de Barcelona, atent a aquest situació, ja durant el confinament va començar a documentar i seleccionar les diferents respostes sorgides, tant públiques com privades, per formar una col·lecció que en fos testimoni, dedicant una atenció especial als elements de protecció, a la maquinària clínica i a la gràfica comunicativa.
De la mateixa manera que la pandèmia ha fet sorgir iniciatives diferents segons les necessitats de cada moment, la col·lecció continuarà creixent per recollir l’excepcionalitat del moment i dels diferents els dissenys que han ajudat a salvar vides. 

A hores d’ara la col·lecció ja compta amb més d’una cinquantena de peces significatives que es mostren amb la voluntat de donar a conèixer el rol del disseny com quelcom útil i molt necessari. La utilitat del disseny ha estat, és i serà, més que mai, un reflex del nostre temps. 

“Emergència! Dissenys contra la COVID-19” és una exposició temporal d’accés gratuït que es podrà veure del 13 de novembre de 2020 al 10 de gener del 2021 al Museu del Disseny.

Comissaris: Teresa Bastardes, cap de col·leccions del Museu del Disseny i Rossend Casanova conservador de disseny de producte del Museu del Disseny
 

Selecció de peces i projectes de l’exposició

L’exposició recull una bona part de les aportacions en mascaretes higièniques fetes per dissenyadors i empreses. En són exemples les de Txell Miras, Josep Abril amb Opisso i Miriam Ponsa; Ponsa i Abril també han creat bates de protecció regulables i reutilitzables. La proposta de màscara plegable Closca Mask. La mascareta reutilitzable Urbanauta d’ Elisabet Alemany i Bàrbara Glenzel. Feta amb teixit provinent del reciclatge d’ampolles de plàstic trobarem la mascareta Filter Mask i la Filter Tube de l’empresa BUFF; també confeccionada amb teixit reciclat de PET és la mascareta Skut-0 de Manufactures Arpe. Jacqueline Molnár i David Torrents han ideat les mascaretes  de cotó Flor de Barcelona. La mascareta inclusiva Visible Mask que facilita la comunicació entre les persones gràcies al teixit de poliamida transparent produït per Tèxtil Artigas. De la col·laboració entre un equip del CSIC i Bioinicia, neixen les mascaretes amb filtre Proveil  fetes de nanofibres i que actua per filtració mecànica.

En l’àmbit dels dispositius de protecció per a ús sanitari destaquen l’equip 3DDF ideat, executat i cofinançat per l’estudi de disseny MOS que va crear un connector que permet l’adaptació per a ús clínic de les màscares d’esnorquel de Decathlon amb filtres de llarga durada; la màscara modificada Easybreath d’Addit-Ion per a pacients amb problemes respiratoris i la versió de protecció EPI per al personal sanitari; la mascareta Aleu, reutilitzable i reconfigurable mitjançant filtres intercanviables desenvolupada per Eurecat amb l’objectiu de garantir l’abastiment d’EPIs amb la màxima protecció per als professionals. També d’Eurecat és el cinturó de monitoratge fetal d’un sol ús Belty

Pep Trias i Grau, de l’estudi Morillas Brand Design són una mostra de les persones i estudis que van aportar la seves impressores 3D per tal de fabricar elements de protecció sota la iniciativa Covidmakers a Catalunya. També impresa en 3D és la pantalla facial Prusa, dissenyada en codi font obert i promoguda per l’empresa de fabricació robòtica Nagami. El projecte CAR3D, finançat per l’EIT Health i la UE, té com a objectiu dissenyar, desenvolupar i validar equips EPP com mascaretes i protectors facials, i a través d’una plataforma web posar en contacte productors validats i consumidors.. També en l’apartat de pantalles de protecció facial trobarem la d’acetat de Joan Ayguadé, la Gracia Mask.

Pel que fa al desenvolupament de maquinària clínica s’ha volgut recollir la diversitat de propostes que han aportat solucions a una de les necessitats més immediates durant la  pandèmia: la falta d’aparells respiradors. Minnim Design va idear la vàlvula Angel-Y que facilita que un respirador existent pugui ser utilitzat per a dos pacients; la mateixa funció té el Bifurcador Leitat imprès en 3D i desenvolupat per l'equip R + D de Leitat que també signa amb el consorci de la Zona Franca i HP, el suport del Cat Salut, validació de l'hospital parc Taulí i acreditat per l’Agència Espanyola del Medicament el primer respirador de campanya 3D industrialitzable, que ja s'ha repartit a més de 20 centres hospitalaris de tot el país; GPA Innova va impulsar el respirador Respira (juntament amb l’Hospital Clínic i l’Hospital Germans Trias i Pujol), que automatitza els respiradors manuals i els assisteix de manera automàtica i monitorada amb control remot; també es presentarà el projecte d’innovació social col·laboratiu de hardware obert OxyGEN impulsat pel Protofy.xyz que ha arribat a 60 països amb més de 5.000 agents col·laboradors. Els tres models de respirador usen el globus dels respiradors manuals i els mecanitzen, cadascun amb un sistema diferent. El Q-Vent és un respirador portàtil, de baix cost, de fàcil ús pensat per a servir als països emergents amb prestacions d’accessibilitat, flexibilitat i fiabilitat.

Són també aportacions destacades el robot de desinfecció d’espais MTS uvc que es desplaça de forma autònoma i desinfecta utilitzant tecnologia de llum ultraviolada; el sistema de gestió d’aire modular AMS mini dissenyat per FICEPS3 i fabricat mitjançant impressió 3D (tecnologia MJF) que esterilitza l’aire i assegura que un 95% de tots els bacteris, virus i microorganismes existents desapareguin.

El dispensador de peu per a gel hidroalcohòlic Evo d’Alegre Design pensat per a espais exteriors i interiors que es pot desplaçar i funciona amb piles o connectat a la corrent. La mateixa funció, però en format personal, compleix la polsera que integra una càpsula recarregable amb gel higienitzant Safety Band d’I-MAS. La mateixa empresa d’enginyeria signa amb la producció de Proto&Go! la Clau anticovid  que juntament amb l’ Arm door opener desenvolupat pel CIM UPC, centre tecnològic de la Universitat Politècnica de Catalunya són dos dispositius impresos en 3D que permeten obrir portes compartides sense necessitat de fer servir les mans i així prevenir nous contagis.

En l’apartat de gràfica es destaquen des de campanyes institucionals d’informació i prevenció en diferents suports, fins a iniciatives de dissenyadors i artistes.
El projecte #Estopasará és una plataforma col·laborativa nascuda durant la pandèmia i promoguda per València Capital Mundial del Disseny 2022 que inclou opinions de dissenyadors i activitats al voltant de l’art i el disseny.

La família d’elements de senyalització de mesures de la COVID-19 que es pot adaptar a qualsevol espai de l'Equip Signes i pensada per a comerços o empreses que no tinguin equips de disseny propis.  

La marca Desficio presenta amb la seva col·lecció de peces  “Born in Quarantine” un projecte singular de comunicació que destina el 100% del benefici a les accions del pla “Creu Roja respon” per a l’emergència sanitària.

L’exposició destaca també diversos suports de les campanyes de comunicació institucional de l’Ajuntament de Barcelona i del Servei Català de la Salut que inclouen cartells informatius per a l’espai públic, campanyes audiovisuals de prevenció i informació o aplicacions per a mòbil.
Es recull també el projecte de visualització de dades del dissenyador Albert Carles que fins al maig del 2020 va oferir a temps real al web dades d’evolució de la pandèmia a Catalunya extretes del repositori de Datadista.

Trobem també els cartells del dissenyador i artista Félix Rodríguez, Mr. Zé difosos a les xarxes i basats en els de coneguts artistes de l’època de la Guerra Civil espanyola. O l’aportació del dissenyador Javier Jaén al diari online col·lectiu Postales del coronavirus del New York Times.

L’ingrés d’aquestes peces relacionades amb la COVID-19 s’emmarca en els objectius del Museu del Disseny de conèixer, documentar i incrementar les seves col·leccions amb aquells objectes que responen a les necessitats de la societat, aporten millores en la usabilitat i són un reflex del nostre temps.

Aquest increment significa una continuïtat amb els diversos objectes pensats per a l’àmbit sanitari o mèdic que ja conserva la Col·lecció de Disseny de producte del Museu. Així mateix, continua la línia del disseny social,  que es va iniciar amb la reflexió generada per l’exposició Disseny per viure. 99 projectes per al món real i les posteriors activitats anuals entorn del disseny socialment responsable, i que incorpora al Museu conceptes fins ara poc representats com el co-disseny, el codi obert o la impressió 3D.

L'exposició és un projecte del Museu del Disseny de Barcelona que compta amb la col·laboració de l'ADI-FAD. Aquest any, paral·lelament als Premis ADI, s'ha creat la convocatòria ADI-Reconeix, Emergència Covid amb l'objectiu de donar cabuda, difusió i reconeixement a les iniciatives que s'han posat en marxa per fer front a crisi sanitària. La selecció de projectes i productes ADI-Reconeix​ formarà part de l'exposició. ​

La mostra, d’accés gratuït, s’obrirà  al públic el 13 de novembre i es podrà visitar fins al 10 de gener de 2021.

 

Descarrega fotografies i fitxes ampliades dels projectes

Ajuntament de Barcelona