Aprenentatge i cocreació a través del disseny
El projecte ‘Disseny per a la inclusió. El procés com a resultat’ arriba aquest mes de juny a la seva fase final. Després de quatre mesos de treball conjunt entre l’alumnat d’estudis superiors de disseny i persones de diferents col·lectius en situació de vulnerabilitat, es podran veure els resultats.
La primera presentació serà a càrrec del grup format pel grup format per usuaris de TEB Barceloneta i l’alumnat de disseny gràfic, audiovisual i interacció de les escoles de disseny BAU, ELISAVA, L'IDEM i UOC presentarà la campanya de comunicació que han creat per donar a conèixer aquest col·lectiu al barri. El projecte, tutoritzat pel dissenyador David Torrents, la fundadora d’Ojalá Projectes Anaïs Esmerado i el docent de la UOC Enric Mor, es podrà veure el dia 7 a les 16 h a la seu del TEB Barceloneta i als balcons d’altres edificis del barri.
En paral·lel a aquestes dates, es podran veure els resultats del procés de creació conjunt entre els usuaris del TEB Sant Andreu i estudiants de disseny gràfic, interiors, moda i producte de l’ESDAP Catalunya del Campus Llotja. Posant èmfasi en el procés de codisseny, el grup ha treballat en dos projectes tutoritzats per Noemí Clavería i Montse Noguera, professores d’ESDAP Campus Llotja. Els resultats es podran veure en una dinàmica participativa al barri el pròxim 2 de juny i en un joc de taula a la seu de TEB Sant Andreu.
La darrera acció oberta al públic en una de les seus de les entitats participants serà la del grup format per Metzineres i estudiants de disseny de les disciplines de moda, audiovisual i producte de les escoles BAU i ELISAVA. Sota la tutorització de la il·lustradora i dissenyadora de moda Bruna Sedó i la comissària del projecte Anaïs Esmerado, el grup ha treballat en un projecte de customització de roba reutilitzada amb l’objectiu de trencar els estigmes socials que s’imposen en el món de la moda. El resultat es podrà veure el divendres 11 de juny en una desfilada i sessió de fotos que es farà a l’Àgora Juan Andrés Benítez del Raval.
Els resultats finals dels projectes dels grups formats per l’Associació Superar l’Ictus BCN i l’alumnat de disseny de moda de l’escola de disseny LCI, que sota la tutorització de Sonia Carrasco ha treballat el disseny de peces de roba inclusives, i el grup format per l’Associació Intress (CRAE) i alumnes d’ESDAP Campus Deià que, acompanyats per Anaïs Esmerado i l’arquitecta i professora d’ESDAP Amaya Martínez, han elaborat propostes de millora del seu entorn, es podran veure en una peça documental a la web del projecte i del Museu del Disseny que recollirà el procés i les experiències de tots els col·lectius i alumnat de les escoles que han participat del procés.
‘Disseny per a la inclusió’ és un projecte coorganitzat pel Museu del Disseny de Barcelona i l’Associació Ojalá Projects. Amb l’objectiu de promoure el disseny com a eina de transformació social, la iniciativa ha posat l’accent en tot el procés d’aprenentatge mutu i en el reconeixement de les capacitats diverses de tots els participants en el treball cocreatiu. Aquesta primera edició s’ha centrat en dos àmbits del disseny: la moda i el disseny gràfic. Un total de 70 alumnes i 7 escoles de Disseny Superior de Barcelona han participat en el projecte, que ha comptat amb tallers, sessions formatives i visites a les exposicions del Museu del Disseny.