Igor Uria: “L’empremta de Balenciaga és absoluta”
Una de les exposicions més destacades d’aquest 2021 al Museu del Disseny de Barcelona és la mostra ‘BALENCIAGA. L'elegància del barret’, que fins al 3 d’octubre es podrà veure a Barcelona, i el dia 27 viatjarà a Getaria.
L’exposició està coorganitzada pel Cristóbal Balenciaga Museoa i el Museu del Disseny. A l’En primera persona parlem amb els comissaris, Igor Uria i Sílvia Ventosa, per conèixer més a fons l’estil de Balenciaga i la importància que tenia, per ell, un element tan universal com el barret.
Quin és l’objectiu d’aquesta exposició?
Igor Uria: L'objectiu de l'exposició és posar en valor els barrets dins dels salons de Balenciaga, tant a París com a Madrid. Aquestes dues ciutats eren on s'ubicaven els dos tallers de creació, sota el disseny de Cristóbal Balenciaga. Des de la perspectiva actual, el barret, el tocat, és un complement que s'utilitza puntualment i amb gran llibertat. Però en els temps en què Balenciaga mostrava les seves creacions, el barret era part indispensable del guarda-roba femení, era el que completava el total look d'una senyora.
Per què és important destacar la figura de Balenciaga? Quin és el seu llegat?
IU: La mirada coherent de Balenciaga, sobre la bellesa, l'elegància i l'estil va marcar una gran diferència amb els seus coetanis. Era denominat pels mitjans de comunicació del moment com "el pacesetter de la moda". Ell era el que marcava les tendències de la moda. La seva empremta és absoluta a la moda del s. XX, i actualment moltes de les seves tendències es mantenen vigents, revisades i adaptades als temps que vivim.
Aquesta és la primera exposició internacional centrada en els barrets de Balenciaga. Per què n’heu volgut fer una?
Sílvia Ventosa: Sempre s'ha donat molta importància als vestits i als conjunts de Balenciaga, i en algunes exposicions s'han mostrat barrets, però no s'ha fet fins ara cap exposició únicament de barrets de Balenciaga.
Els dos museus tenen un total de 548 barrets de Balenciaga, (173 el Museu del Disseny de Barcelona i 375 el Cristóbal Balenciaga Museoa), entre els quals hi trobem barrets excepcionals, amb una enorme varietat de formes, materials i tècniques que ens ha permès fer una selecció segons els conceptes i temes que volíem destacar, i abastar un període cronològic molt ampli, des de principis dels anys 40 fins als anys 60.
Quina és la peça o tipologia de barret que, segons la teva opinió, cal destacar? Per què?
SV: Caldria destacar la gran varietat de barrets que es feien als tallers de Balenciaga. Potser hi ha dues tipologies que van tenir un gran ressò en la seva època, els pillbox, petits cilindres plans que es porten sobre el front, i els barrets Balenciaga 's shape, de volums enormes.
Identitat, estatus social, elegància...Com estava considerat l’ús del barret en el món de l’alta costura? Quin significat tenia per a Balenciaga?
SV: L'ús del barret era imprescindible en totes les classes socials per sortir al carrer. Especialment en alta costura: completava la silueta, el que diríem ara, el total look i permetia una certa llibertat de formes, colors o materials dins de les normes socials i l'etiqueta.
Balenciaga deia "un modista ha de ser un arquitecte pels plans, un escultor per les formes, pintor pels colors, músic per l'harmonia i filòsof en el sentit de la mesura". Què és el més característic de la seva obra?
SV: Al meu entendre, Balenciaga era capaç de transformar qualsevol material en una forma original, que seria inspiradora dels seus contemporanis i segueix sent inspiradora de la moda actual. Era un creador total, des de l'inici d'un model i la seva elaboració, i també participava en l'efecte que feia sobre la clienta.
Balenciaga barreja l’elegància francesa i la cultura popular basca i espanyola. Com es trasllada això en els seus dissenys? En què s’inspirava?
IU: Espanya sempre va estar de moda a Paris, des d'abans de l'arribada de Balenciaga a 1937. No obstant això, la seva manera de traslladar aquestes referències de la cultura popular i etnogràfica va marcar la diferència, tant en l'ús de materials, com en les referències estilístiques i d'ornaments corresponents a la indumentària d'èpoques anteriors i als vestits populars.
Qui eren les 'Balenciagas'? Què suposava ser clienta seva?
IU: Les ‘Balenciagas’, tal com anomenaven alguns sectors de la premsa a les clientes del mestre, se sentien identificades amb la doctrina de la casa. El seu estil atemporal, amb un progrés lent i calculat, sempre uns anys per davant de la moda d'ara, accentuava els imperceptibles detalls que enaltien l'estil i la distinció de les clientes, i generava en elles autoestima, comoditat i elegància. Les clientes que apreciaven les creacions distingides, de tall depurat i execució exquisida, desitjaven impregnar-se d’aquesta aura de misteri que envoltava Balenciaga per destacar socialment.
L’exposició està coproduïda pel Cristóbal Balenciaga Museoa i el Museu del Disseny. Com ha estat la col·laboració i com s’ha fet la selecció de les peces?
SV: En primer lloc, l'Igor Uria i jo vam estudiar les dues col·leccions dels museus a fons, així com els estudis publicats, per a elaborar un guió expositiu. El guió ens va anar indicant el contingut i els temes a destacar. A partir d'aquest text, vam seleccionar els barrets que millor mostraven les característiques de l'obra de Balenciaga.
Per exemple, en l'apartat de materials, vam seleccionar barrets de palla, de llana, amb ornaments de plomes, pells o pedreria. A la selecció havíem de tenir en compte les dates dels barrets, l'excel·lència de cada peça, el seu estat de conservació, la varietat de colors i formes, i els diferents materials i tècniques.