Les Eulàlies del Museu del Disseny

Aquest cap de setmana celebrem Santa Eulàlia, patrona de la ciutat fins al segle XVII, i amb ella la festa major d’hivern. Per això, ens endinsem en la nostra col·lecció per buscar les Eulàlies i Laies que en formen part.

En l’àmbit de la moda, quan pensem en aquest nom cal fer referència a la botiga de roba i taller d’alta costura Santa Eulàlia, la més antiga i emblemàtica de Barcelona. I és que va ser fundada l’any 1843 com a botiga d’articles tèxtils de llana al carrer de la Boqueria. En els seus 179 anys d’història, aquesta botiga ha passat de ser punt de referència per a la burgesia catalana en el vestit a mida, al prêt-à-porter de luxe i el multimarca actual. A la nostra col·lecció conservem vint-i-dos peces procedents del taller, fetes a mida, datats de diferents dècades del segle XX, i fotografies promocionals de diferents conjunts, d’artistes com Josep Compte, Jafer, Man Ray , Oriol Maspons i Hortolà, datades de la segona meitat del segle XX. També conservem documentació de la botiga: un fullet dels anys vuitanta, la notificació d’obertura de la boutique del carrer Ferran, de 1995, i un mostrari de rebaixes, de 1989.

De la col·lecció de moda passem a les col·leccions de disseny gràfic i ceràmica. En aquestes hi podem trobar la presència de diverses Eulàlies i Laies artistes. És el cas de Eulàlia Coma, grafista de professió, de qui conservem “Editorial Gustavo Gili S.A. Una arquitectura para la edición”, el llibre en el qual va treballar com a dissenyadora gràfica i també tres peces de ceràmica fruit de la seva col·laboració amb Jordi Aguadé. Seguint per la col·lecció de ceràmica, també comptem amb peces d’Eulàlia Naveira, totes elles procedents de la col·lecció “Mango i Llima”, formada per gots i gerrets creats a partir d’emmotllar fruita fresca. Eulàlia Oliver és una altra ceramista que forma part del nostre fons. En concret, amb peces fetes conjuntament amb Glòria Ferrer, com plats, bols i un conjunt per amanides. Acabem el grup d’artistes amb Laia Clos, dissenyadora gràfica de qui conservem un cartell fet amb Mot Studio i el llibre “Barcelona. Acròstic” dissenyat amb Enric Jardí.

Ens quedem a la col·lecció de disseny gràfic per parlar d’Eulàlia Teixidor, qui va ser propietària de l’emblemàtica llibreria Áncora y Delfín. Al museu comptem amb una donació d’un conjunt de llibres, dels quals en destaquen els dissenys d’Erwin Bechtold, qui també va crear la tipografia corporativa de la llibreria i el famós rètol de l’entrada.

Acabem amb una peça protagonitzada per Santa Eulàlia. Es tracta d’un plat datat d’entre 1620 i 1670, que forma part de la sèrie de la Corbata. Fet de pisa i decorat en blau, al centre hi trobem l’antiga patrona de la ciutat representada de cos sencer i amb la palma, el símbol del martiri, i un vaixell.

Recordeu que al Museu del Disseny celebrem Santa Eulàlia amb dues jornades de portes obertes. Els dies 12 i 13 podeu visitar les exposicions permanents de manera gratuïta!

Ajuntament de Barcelona