Fons Mobles 114
Dates
1971 / 2016
Volume
3,5 metres lineals
Producer
Mobles 114 (Barcelona, 1973) és una empresa d’edició de mobiliari i complements per a l’equipament domèstic i el contract. Va ser fundada per els dissenyadors Mariano Ferrer, Josep Maria Massana i Josep Maria Tremoleda com a botiga de mobles i estudi d'interiorisme. El seu nom es deu a l'emplaçament de la primera seu social al carrer Enric Granados, 114 de Barcelona.
Aquest primer establiment oferia una selecció de productes per a l’equipament d'interiors de companyies locals i també comptava amb productes de disseny popular que, rescatats d'empreses històriques, es combinaven amb dissenys contemporanis. Cap al 1977, inicien les primeres edicions de productes dissenyats per ells mateixos, alguns dels quals esdevindran clàssics del disseny català i es mantindran en el mercat fins a l’actualitat. Entre ells en podem destacar el llum de taula Gira o la prestatgeria Tria.
El 1981, coincidint amb la marxa de Mariano Ferrer, inicien la conversió de la botiga-estudi en empresa d'edició de mobles, llums i complements tant de creació pròpia com d’altres autors nacionals i internacionals. Així, en el seu catàleg trobem noms com els de Jorge Pensi, Lluís Pau, Miguel Milá, Carles Riart, Montse Padrós, La Granja, Joan Gaspar, Martín Azua, Enzo Mari o Álvaro Siza Vieira.
El seu catàleg compta també amb una línia de recuperació i reedició de clàssics del disseny català d’autors com Josep Torres Clavé, Rafael Marquina, André Ricard o Josep M. Jujol. Aquesta col•lecció és una mostra del compromís amb la creació i la difusió de la cultural del disseny i ha esdevingut un tret distintiu de l’empresa.
D'entre els diversos reconeixements que ha rebut Mobles 114, cal destacar el Premio Nacional de Diseño del 2001, atorgat per la seva capacitat exportadora, per internacionalitzar el disseny local i per la vocació com a empresa de contribuir a la consolidació de la cultura del disseny.
Els documents que formen l’arxiu de Mobles 114 són un material de gran valor per conèixer la història del nostre disseny i especialment el d’unes empreses que van ser pioneres i singulars en els inicis d’aquesta disciplina en el nostre país com són les editores de disseny.
Content
El fons de Mobles 114 ens permet resseguir la història d’aquesta empresa barcelonina i, tanmateix, la de dos dels seus membres fundadors: Josep Maria Massana i Josep Maria Tremoleda ja que l’arxiu conté material de la seva etapa inicial com a dissenyadors integrants de l’Equip de Disseny. Aquest era un estudi que treballava en diversos àmbits del disseny.
Pel que fa a l’evolució i consolidació de Mobles 114 com a empresa editora, trobem diversos materials que ens ajuden a veure el creixement en l’oferta de productes i la consolidació de molts d’ells amb llarga durada al mercat. També podem conèixer l’evolució i ampliació de les seves instal•lacions.
Tot i que el gran gruix de la producció de l’empresa recau en els dissenys desenvolupats per Massana i Tremoleda (també Ferrer en els inicis), mitjançant la documentació del fons es pot veure la col•laboració creixent amb diversos dissenyadors del panorama local i internacional, dels qui han editat productes de notable èxit comercial al llarg dels darrers cinquanta anys.
El fons inclou catàlegs comercials i llistats de preus d’entre 1979 fins l’actualitat amb excepció d’alguns anys. Entre aquests documents en trobem diversos destinats al mercat internacional que demostren l’expansió de l’empresa en el mercat francès, alemany i anglès i, posteriorment, a un nombre molt més gran de països.
També hi ha gran diversitat de fotografies, entre positius fotogràfics i transparències, en les quals podem veure les primeres instal•lacions de Mobles 114 el 1973 al carrer d’Enric Granados 114 de Barcelona, la participació en fires o l’evolució en l’oferta dels productes. Aquesta sèrie es complementa amb material del procés de treball per a l’edició de diversos objectes com esbossos, plànols o imatges de prototips. Finalment, la documentació administrativa ens ajuda a conèixer els aspectes de caire econòmic de la companyia.
Pel que fa a la faceta de distribució de productes d’altres empreses trobem documentació de productes com els llums Akari d’Isamu Noguchi, el llum Coderch, els llums de l’empresa Vapor o les catifes de Nani Marquina. En aquest àmbit també es conserva correspondència amb diversos dissenyadors locals i internacionals com Miguel Milá, Óscar Tusquets, Enzo Mari o Álvaro Siza.
Aquest arxiu també ens permet conèixer l’estreta relació que existia amb professionals de diferents generacions i disciplines. Així en el fons es conserven documents de l’evolució de la imatge gràfica de l’empresa desenvolupada al llarg de més de vint anys pel dissenyador America Sanchez. Podem veure des del primer logotip, dissenyat el 1973, que representà una declaració d’intencions per la radical modernitat que revelava, fins els redissenys per actualitzar-lo i sintonitzar-lo amb els canvis en el món de la comunicació.
Organization system
El fons s'organitza a partir de la següent classificació:
- Direcció general i gerència
- Projecció pública i relacions externes
- Gestió dels recursos econòmics
- Afers jurídics
- Proveïment de materials
- Gestió comercial
- Producció
- Recursos d'informació
Access
Lliure accés, segons els termes establerts en la normativa d'accés del Centre de Documentació del Museu del Disseny de Barcelona, amb possibles excepcions derivades o relacionades amb l’estat de conservació, d’acords presos amb el donant en el moment de l’ingrés o de l’existència de dades protegides per la legislació vigent.